Bilder du bör undvika

För vårt platsvarumärke vill vi undvika bilder som inte harmoniserar med vår tonalitet. Här hittar du exempel på bilder som vi vill undvika på våra främ­sta varumärkesstärkande ytor.

Typ av bilder som vi bör undvika

  • Är tydligt uppställda som inte upplevs äkta.
  • Är medvetet poserande.
  • Har överdrivet mättade färger med onaturliga effekter eller overkliga färger.
  • Är för ensamt framställda.
  • Är för extrema i sitt uttryck.
  • Upplevs hotfulla eller skrämmande.
  • Visar attityd i uttrycket.
  • Visar innehåll som i sig bidrar till negativ miljöpåverkan. Vi fokuserar på möjlighet att ta sig fram i våra miljöer utan att fokusera på stora sportbåtar, motorcrossmotorcyklar, motor­sporter eller liknande.
  • Är svartvita, utan färgskala.
  • Upplevs mystiska och tungsinta.
  • Blir karga, kalla eller visar på en bister upplevelse av våra miljöer.

Detta gäller främst och huvudsakligen bilder av betydande varumärkeskaraktär och som tar stor plats i vår kommunikation.

Det kan finns undantag till dessa oönskade bildmanér som:

  • att det kan finnas tillfällen, evenemang och sär­skilda händelser som behöver lyftas i vår utåtrik­tade kommunikation som i sin karaktär har en bildstil som inte överensstämmer med platsvaru­märket. Till exempel en adrenalinfylld vattensko­tertävling eller en utmanande modeshow som vi vill lyfta som en nyhet, men vars innehåll i sig inte stärker eller följer vår tonalitet i platsvarumärket.
  • att det kan finnas lokala företeelser, individuella företag eller organisationer som vi samarbetar med i vår plats som vi gärna vill lyfta och berätta om, men vars stil eller berättarkaraktär i sig inte harmoniserar med vårt platsvarumärkes uttryck.

I vår bildkommunikation är det viktigt att skilja på stora varumärkesbilder som tar betydande plats eller små bilder som beskriver nyheter och tillfälliga kontexter. Men dessa riktlinjer ger möjlighet att i stor utsträckning vårda varumärket.