Bilder du bör undvika
För vårt platsvarumärke vill vi undvika bilder som inte harmoniserar med vår tonalitet. Här hittar du exempel på bilder som vi vill undvika på våra främsta varumärkesstärkande ytor.
Typ av bilder som vi bör undvika
- Är tydligt uppställda som inte upplevs äkta.
- Är medvetet poserande.
- Har överdrivet mättade färger med onaturliga effekter eller overkliga färger.
- Är för ensamt framställda.
- Är för extrema i sitt uttryck.
- Upplevs hotfulla eller skrämmande.
- Visar attityd i uttrycket.
- Visar innehåll som i sig bidrar till negativ miljöpåverkan. Vi fokuserar på möjlighet att ta sig fram i våra miljöer utan att fokusera på stora sportbåtar, motorcrossmotorcyklar, motorsporter eller liknande.
- Är svartvita, utan färgskala.
- Upplevs mystiska och tungsinta.
- Blir karga, kalla eller visar på en bister upplevelse av våra miljöer.
Detta gäller främst och huvudsakligen bilder av betydande varumärkeskaraktär och som tar stor plats i vår kommunikation.
Det kan finns undantag till dessa oönskade bildmanér som:
- att det kan finnas tillfällen, evenemang och särskilda händelser som behöver lyftas i vår utåtriktade kommunikation som i sin karaktär har en bildstil som inte överensstämmer med platsvarumärket. Till exempel en adrenalinfylld vattenskotertävling eller en utmanande modeshow som vi vill lyfta som en nyhet, men vars innehåll i sig inte stärker eller följer vår tonalitet i platsvarumärket.
- att det kan finnas lokala företeelser, individuella företag eller organisationer som vi samarbetar med i vår plats som vi gärna vill lyfta och berätta om, men vars stil eller berättarkaraktär i sig inte harmoniserar med vårt platsvarumärkes uttryck.
I vår bildkommunikation är det viktigt att skilja på stora varumärkesbilder som tar betydande plats eller små bilder som beskriver nyheter och tillfälliga kontexter. Men dessa riktlinjer ger möjlighet att i stor utsträckning vårda varumärket.