Primära och sekundära färger
Vår färgpalett består av primära och sekundära färger, samt neutraler. Förutom färgerna i paletten finns alltid vit som grund.
Längre texter bör i princip alltid sättas i svart eller mörkt grått mot vit bakgrund. Är bakgrunden färgad blir resultatet nästan alltid bättre med en vit eller ljus färg, för att skapa en god kontrast där läsbarheten blir hög. Färg kan i vissa fall användas även på text, men främst för kortare textmassor, som rubriker.
Primära färger hjälper varumärket att skapa ett starkt och omedelbart visuellt intryck. De är de centrala färger som utgör grunden för vårt varumärkes visuella identitet. De definierar varumärkets utseende och känsla och används ofta i de mest synliga och viktiga delarna av kommunikationen. Dessa färger är särskilt viktiga för att skapa igenkänning och konsekvens i varumärkets visuella profil.
Sekundära färger gör varumärkets visuella språk rikare och mer anpassningsbart utan att ta över huvudbudskapet och fungerar som ett komplement till de primära färgerna och bidrar till att skapa variation och djup i den visuella kommunikationen. De ger oss mer flexibilitet i designen utan att konkurrera med de primära färgerna. Ex:
- som accenter för att framhäva vissa element, som knappar på en webbplats, rubriker, eller detaljer i grafiska illustrationer.
- till att skapa ett mer levande och mångsidigt uttryck, särskilt i material som kräver mycket information, till exempel rapporter, presentationer eller marknadsföringsmaterial.
- och för att skapa balans och harmoni i designen genom att kontrastera med och komplettera de primära färgerna, vilket kan bidra till ett mer dynamiskt utseende.