Logotyp

Vår platslogotyp är en kreativ och bubblande form som tar plats och bjuder in till associationer till såväl industriarvet i sin utskurna form, by­gemenskap och sprudlande skapandekraft i sin myllrande uppbyggnad.

Den runda formen syftar till att skapa en känsla av gemenskap och inkludering – en positiv form som är lätt att applicera och ger ett tydligt in­tryck. Det runda kan också ses som såväl en sol, en bärnsten, en avslutande punkt eller ett momentum som visar att Trelleborg inte står still. Bokstävernas placering förmedlar kreativitet, handlingskraft och är en referens till såväl våra byar som vårt utbud och vår förflyttning från anonym till modern och självsäker mötesplats.

Formen är skapad för att attrahera en ung generation som ska bära och utveckla den plats vi skapat. En destination som ska våga sticka ut,ta utrymme, synas och ge avtryck. Logotypen är formgiven för att ta en självklar plats i sociala medier och passa i en framtid där upplevelsen ofta är digital.

Det här är en symbol som kompletteras av det skrivna och visuella budskapet. Tillsammans formar de bilden av Trelleborg.

Logotypen kommer i två varianter. En fylld (version 1) och en utskuren (version 2). Båda dessa är lika viktiga och korrekta att använda, men version 1 ses som vår primära logotyp medan version 2 är mer lämplig som en effekt­logotyp, som kan användas i ett mer fritt, kreativt manér. Exempelvis i opacitet, vattenstämplar eller beskuren som ett grafiskt element. Version 1 får aldrig beskäras eller avgrän­sas, utan ska alltid användas enligt de grafiska regler som följer i detta kapitel.

Logotypen är lätt att applicera och använda. Använder man den i den vita versionen är det möjligt att placera den på många olika bak­grunder och dess form gör att den tar heller inte för stor plats.

Även om logotypen får användas med samtliga av profilens färger, ska dess original och huvudsakliga färg vara Kvällssol.